Ronald Giphart Oor 26, 26, 16 december 1995 dubbeldik kerstnummer

OOR Magazine

By hans, 22 februari 2015

Het blad werd op 1 april 1971 opgericht door student politicologie Barend Toet (geboren 3 januari 1947). Toet had vooral muziektijdschriften als Rolling Stone en het EngelseMelody Maker voor ogen als voorbeelden. Het eerste nummer, dat met artikelen over pop, jazz en klassieke muziek een brede opzet had en in een oplage van 20.000 exemplaren werd verspreid, werd betaald door Berry Visser, een van de oprichters van concertorganisator Mojo Concerts. Het blad werd op 1 januari 1972 verkocht aan Levisson (Graficus,Stripblad) en richtte zich vanaf dat moment meer op popmuziek. Per 1 mei 1973 werd het blad ondergebracht in een eigen vennootschap, Keihard & Swingend, waarna de oplage snel steeg tot 40.000 exemplaren. Midden jaren 70 was Muziekkrant OOR gevestigd in de Lange Leidsedwarsstraat te Amsterdam. Later in Amsterdam-Zuid in de IJsselstraat. OOR stond een aantal keren op Pinkpop met een marktkraam ter promotie van hun blad. Bekende redacteuren uit die tijd Jan Maarten de Winter en Constant Meijers. In januari 1980 ging OOR op tijdschriftformaat verschijnen. Vier jaar later werd het formaat nogmaals verkleind, verdween de aanduiding ‘muziekkrant’ van de omslag en kondigde het blad aan voortaan meer over film, literatuur, cabaret en kunst te gaan berichten. Die verbreding van de formule hield echter niet lang stand. Vanaf oktober 2005, toen muziektijdschrift Aloha (dat zich op de oudere muziekliefhebber richtte) opging in OOR, is het een glossy.

OOR’s Pop-encyclopedie

Op 1 januari 1977 werd OOR ondergebracht bij Jongerenmedia BV, die destijds ook de Hitkrant uitgaf. Najaar 1977 verscheen tevens de eerste editie van OOR’s Pop-encyclopedie, die nadien elke twee jaar zou verschijnen en aanvankelijk grotendeels was geënt op de in 1976 voor het eerst verschenen Illustrated New Musical Express Encyclopedia of Rock. Eind 1978 werd Jongerenmedia voor 900.000 gulden overgenomen door Elsevier-dochter Folio Groep. Najaar 1980 verhuisde OOR naar Hilversum. De jaren van grote groei waren inmiddels voorbij, en pas met de introductie van de compact disc in de jaren tachtig liep de oplage weer op. OOR en Hitkrant bleven tot aan de jaren negentig bij Elsevier, totdat Telegraaf Tijdschriften Groepde publieksbladen van Elsevier overnam.

Veranderingen

In 2002 verkocht TTG OOR aan de Nederlandse Tijdschriften Groep (NTG) van Erik de Vlieger, ook uitgever van het popblad Aloha. Mede door de ingezakte muziekmarkt en problemen bij de uitgeverij, kwam OOR in de problemen. In 2004 voerden freelancers actie tegen NTG vanwege betalingsachterstanden. Vanaf 20 januari 2005 verschijnt OOR niet meer tweewekelijks, maar maandelijks. In de zomer van 2005 heeft de Argo Groep het blad overgenomen van NTG, en in oktober 2005 werden Aloha en OOR samengevoegd.

 

OOR Nr. 2 22 januari 2000

Ronald Giphart OOR Nr 2 22 januari 2000 gaat over de kwaliteit van het nederlandse lied. Ronald Gipohart en Joost Zwagerman bestuderen en geven commentaar op nederlandstalige liedtekstenTitel: Zwaag & Gip

Subtitel: Over polderpoëzie in de nederpop

Schrijver: Tom Engelshoven & Willem van Zeeland

Fotografie: Wim van de Hulst

We stelden het in de vorige OOR al: het Nederlandstalige lied is populairder dan ooit. Maar hoe staat het met de kwaliteit van de teksten? Zitten we nog steeds op het niveau van ik hou van jou/ik blijf je trouw/au au? Of is het Nederlandse lied ook tekstueel eindelijk ‘volwassen’ geworden? Zolang de zoute Zeeuwse kust ook nog zilt is, valt te betwijfelen. In het kader van Hollands Glorie deel II onderwierp OOR de literatoren Joost Zwagerman en Ronald Giphart, dezer dagen weer in de theaters te zien met Hamerliefde, in de Amsterdamse kunstenaarssociëteit De Kring aan een luister-, nee leestest.

Pagina’s: 44 – 49

 

 

OOR Nr. 6 20 maart 1999 

Ronald Giphart OOR Magazine Nr 6 20 maart 1999 leestestTitel: Leestest

Subtitel: Grote leestest

Schrijver: Willem van Zeeland

Fotografie: Hester Doove

Van Ronald Giphart verschijnen kort na elkaar twee boeken. Deze boekenweek brengt ons De Voorzitter, een satirische novelle over de ondergang van een corrupte voorzitter van een voetbalclub in de degradatiezone. Enkele maanden geleden verscheen al Planeet Literatuur, een hilarische verzamelalbum over de Nederlandse literatuur, waarvan je meteen zin krijgt om een halve bibliotheek leeg te lezen. Geheel in de geest van dit boek nemen we Ronald een blinddoek-leestest af, een nieuwe variant op OOR’s bekende luistertest.

Quotes:

  • Humor op zich is niet leuk
  • Je mag je best met onzin bezighouden, als je maar goeie boeken schrijft
  • De hoofdpersonen uit de Nederlandse literatuur vormen samen een karavaan van wildgestoorde en krankzinnige figuren
  • Spijkerharde grappen zijn altijd het leukst

Pagina’s: 44 t/m 47, 49 & 51

 

 

OOR Nr. 25/26 16 december 1995 Dubbeldik Kerstnummer

Ronald Giphart Oor 26, 26, 16 december 1995 dubbeldik kerstnummerTitel: Ronald Giphart en Herman Brusselmans

‘Jongeren maken geen reet mee, ze denken dat ze iets meemaken’

Schrijver: Bert van de Kamp & Willem van Zeeland

Fotografie: Wim van de Hulst

Ronald Giphart en Herman Brusselmans behoren tot de populairste schrijvers van Nederland en België. Zeker bij de jeugd. Leraren en literatuurpausen slaan het fenomeen met argusogen gade, want gewoon een leuk boek lezen, vol sex en humor, is nog steeds niet bon ton. Wat dat betreft is er sinds Ik, Jan Cremer verdomd weinig veranderd.

Quotes:

‘De Bristol-sound vind ik ook echt fantastisch. Zwampende neukmuziek.

Pagina’s: 78 – 81 & 83