Catalogus van Uitgeverij Podium over het voorjaar 2009 waarin Phileine zegt sorry van Ronald Giphart besproken wordt.

Uitgeverij Podium Voorjaar 2009

By hans, 18 december 2015

Er bestaan talloze definities van literatuur. Een van de betere stelt dat een goede roman ons, lezers, anders naar de alledaagse werkelijkheid laat kijken. Door de camera te verplaatsen, andere lenzen te gebruiken, in te zoomen op details die ons anders nauwelijks opgevallen zouden zijn, draagt de schrijver bij tot begrip van de wereld om ons heen. Dit hoeft niet altijd een rooskleurig beeld op te leveren. Een kwestie van perspectief. Zo kun je ontroerende verhalen schrijven over worstelende pubers, maar ook, zoals Elvis Peeters in zijn intense nieuwe roman Wij, het vizier richten op de soms ongewoon duistere kant van jongens en meisjes op weg naar volwassenheid.

Bij de jonge Noor Johan Harstad, door steeds meer lezers gekoesterd als een Murakami van het Noorden, evenmin halve maatregelen: daar veroorzaakt de 42-jarige hoofdpersoon, die nog bij zijn vader woont, zomaar het einde van de wereld. Ook Markus Orths draait de werkelijkheid in zijn nieuwe boek een kwartslag: het ijverige gepoets van het kamermeisje komt ons nog vertrouwd voor, maar op het moment dat ze zich op een vaste dag in de week onder het bed van hotelgasten verstopt, weten we dat de verbeelding aan de macht is. Of zou dit écht zo kunnen gaan? Waarom niet eigenlijk? Thomas von Steinaecker dwingt in zijn originele debuutroman inlevingsvermogen af door eens niet het loodzware Duitse verleden te behandelen, maar te vertellen over drie verschillende generaties vanuit de toekomst. En rammelt Wilfried de Jong met zijn arendsoog niet ook aan onze horizon, zoals hij in zijn nieuwe boek zijn camera richt op de wereld van het ware fietsen?

Een superspecialist in het helpen kijken is Hans Aarsman, wiens uiterst precieze analyse van nieuwsfoto’s onze blik in de meest letterlijke zin verder laat turen dan onze neus lang is.

Dichters zijn in het hanteren van een vergrootglas van oudsher de ware specialisten. Zij tonen ons wat we eigenlijk al zagen, eigenlijk al wisten, maar nooit tot ons door lieten dringen. We zijn trots dat we in dit genre komend voorjaar opnieuw belangrijke bundels kunnen laten verschijnen, van de bekroonde Ingmar Heytze, de talentvolle nieuwkomer Sylvie Marie, en de briljante Antjie Krog. – Joost Nijsen –

Titel: Uitgeverij Podium Voorjaar 2009

Jaar: 2009

Druk: 1ste

Uitgever: Podium

Vormgeving catalogus: Studio Ron van Roon

Druk- en bindwerk: Drukkerij Hooiberg

Pagina’s: 44

Pagina’s Giphart: 27

Afmetingen: 29,7 x 17 x 0,4 cm

Type: Paperback

Inhoud:

  • Joost Nijsen – Perspectief
  • Johan Harstad – Hässelby
  • Fonkelnieuw wielerproza
  • Wilfried de Jong – De man en zijn fiets
  • Markus Orths – Het kamermeisje
  • Hans Aarsman – Ik zie ik zie
  • Nieuwe roman van Libris-genomineerde Elvis Peeters
  • Elvis Peeters – Wij
  • Thomas von Steinaecker – Wallner begint te vliegen
  • Ingmar Heytze – Utrecht voor beginners
  • Sylvie Marie – Zonder
  • Antjie Krog – Wat de sterren zeggen
  • Michel Faber – Onderhuids
  • Ronald Giphart – Phileine zegt sorry
  • EISNER 2
  • Ocean Fours – Twee uur op, twee uur af
  • Anne Hermans – Het witte-jaseffect
  • De Nicolaas Klei wijnagenda 2010
  • Binnenkort
  • Etalage
  • Fondslijst