Een uitgever van de 21e eeuw opereert veel planmatiger dan een literaire uitgeverij van een eeuw geleden. Met de precisie van een team chirurgen werken we aan onze aanbiedingen, met uitgeefplannen waarin marketingacties voortvloeien uit nauwkeurige typeringen van de nieuwe boeken en schrijvers. Aan vormgeving en redactie wordt grote zorg besteed. Film-, vertaal- en andere zogenaamde nevenrechten worden aandachtig geëxploiteerd, met boekhandels wordt doorlopend overlegd. Uiteraard zijn alle processen van processen van bedrijfsvoering, tot aan calculaties en royalty-afrekeningen, volledig geautomatiseerd. En dan zwijg ik nog over het geoliede bataljon aan printers, telefoons en espresso-apparaten. Wie dit niet geloofd, mag komen kijken (alleen op afspraak).
Het zou bijna saai worden als er niet die ene cruciale dimensie onbestuurbaar bleef. Dat is natuurlijk de factor Schrijver en diens Geestesproduct. Uiteindelijk is de uitgeverij, die stampende machine, alleen maar een instrument om het werk van de schrijver naar het publiek te transporteren. En die auteur zelf heeft niet altijd in de hand waarheen zijn inspiratie hem voert, langs welke grillige artistieke wegen, en in welk tempo. Dat heeft tot gevolg dat de ene aanbieding de andere niet is. Soms, zoals dit najaar, komen ineens tal van belangrijke auteurs hun laboratorium uit met de glanzende vruchten van jaren in stilte peinzen, wroeten, knokken en zwoegen.
Een nieuwe Giphart. Een actueel geschrift van Luyendijk. Een aangrijpende roman van Boogers. Joeri Boom over oorlogsjournalistiek. Een krachtig mannelijk antwoord op het Handboek voor de moderne vrouw. Aaf Brandt Corstius. Liefst drie sterke gedichtenbundels, waaronder een nieuwe stem uit Zuid-Afrika. Romans van Bookerprize-winnaar DBC Pierre en de uitmuntende debutant Adam Ross. Een fijn document over Reve en Michaelis, Graphic novel van Hanco Kolk met Grunberg. Nieuwe gids van de man die de Nederlandse wijnconsumptie merkbaar beïnvloedt.
Ik zeg hier alleen nog, met een oude titel van Siebelink: de herfst zal schitterend zijn! – Joost Nijsen –
Titel: Uitgeverij Podium Najaar 2010
Jaar: 2010
Druk: 1ste
Uitgever: Podium
Vormgeving catalogus: Studio Ron van Roon
Druk- en bindwerk: Drukkerij Wilco
Pagina’s: 52
Pagina’s Giphart: 18 t/m 21
Afmetingen: 29,7 x 17 x 0,4 cm
Type: Paperback
Inhoud: