De Uitlaat Nr. 2, februari-maart 1983
REGGAE
De geschiedenis
Reggae is een muzieksoort die voortgekomen is uit de Rasta-beweging. Rasta is het geloof van de Jamaicanen in het vrij worden van je onderdrukking van de kapitalisten, zoals zij zelf zeggen. De naam Rasta komt van Haile Ras Tafari, de keizer van Etheopië (waar de Jamaicanen oorspronkelijk vandaan komen). Volgens de Jamaicaan Marvus Garvey (1887-1940) kon Ras Tafari hen helpen vrij te worden van de onderdrukking. Veel van de teksten van de echte Jamaicaanse reggae groepen gaan over deze beweging (b.v. Bob Marley, Ken Boothe, Peter Tosh enz.).
De teksten
De tekst ia belangrijk voor reggae-muziek. Vroeger lag de nadruk van de tekst op de bevrijding uit de slavernij. Tegenwoordig meer op de werkeloosheid en andere sociale problemen (UB40). De teksten gaan ook over het legaliseren (op Jamaica) van marihuana en het voor je rechten opkomen. (“Get up, stand up” van Bob Marley).
De muziek
“Muziek van de aarde, ritme van een volk,” zoals de rasta’s zeggen. De reggae-muziek is een muziek die je moet voelen, die je niet als achtergrond of behang moet gebruiken. De basgitaar speelt een belangrijke rol in de melodie. De drums (hi-hatt) en slaggitaar zorgen voor de begeleiding. De timbales, bongo’s en blazers of orgels maken de muziek één. Er zijn vele solo-instrumenten zoals b.v. gitaren (ook bas), en blaasinstrumenten. De zang is zeer belangrijk voor de muziek en zingt tegen het ritme in; “slepend en sloom”.
In de Engelse reggae en ska wordt ook gebruikt gemaakt van elektronische apparatuur, zoals: nagalm, synthesizers, enz.
De groepen
Er zijn tientallen reggae groepen uit allerlei landen. De belangrijkste zijn:
JAMAICA: Bob, Marley (& the Wailers), Peter Tosh, Black Uhuru, Culture, Inner Circle.
ENGELAND: Steel Pulse, US 40, Third World, Black Slate, Burning Spear.
BELGIE: Scooter, Kreuners
NEDERLAND: Toontje Lager, Doe Maar.
De invloed
Reggae heeft in de jaren ’60 twee oplevingen gehad: een in 1963 met o.a., de hit” My boy lolypop” van Millie Small.
De andere vond plaats in ’68; de zogenaamde “Skinhead-reggae”, voornamelijk in Engeland!
Als in 1977 de punk en new wave tevoorschijn komen, heeft de reggae daar een grote invloed op b.v. Specials, Bad-Manners, Madness maar ook Police, Clash (LP. Sandinista) en Doe Maar. De eerste drie groepen samen met Pretenders, Beat en Selecter worden SKA genoemd. Ska is ook de naam van de reggae in Engeland uit 1963.
Vanaf deze maand komt er in elke Uitlaat een pagina met één (of twee of drie of vier of zie maar) columns. Deze maand een voorproefje:
[Red.: naast Wouter en Bertje, schreef Ronald ook een column:]
RONALD
Positief, dat moest het in ieder geval worden van de redactie, goedenavond overigens, ik ben samen met Wout en Bert, een nieuwe columnist van UITLAAT. Columnist? Ik heb als onderwerp ons KONINGSHUIS gekozen. Wat kan je daar nu voor slechts over schrijven? Niets eigenlijk. Neem nu bijvoorbeeld eens ons’ Claus (met een “C”) die arme man. Die zit daar helemaal zonder vrouwen kinderen, zucht. Of neem dan het schitterende Huis ten Bosch, dat gelukkig door onze belastinggiften verbouwd is. Gelukkig Maar. En wat te denken van die knappe goodlooking Willem Alexander. Hij zit nu op die mooie school “Het Nieuw Vrijzinnig Lyceum”. In betere tijden zat hij op “Het Baarnsch Lyceum”, gelegen vlak bij het sublieme paleis Soestdijk van onze goede koningin-moeder Juliana van Oranje-Nassau. Zo, nu genoeg gezwetst. Tot de volgende Uitlaat JOEP DOEI, MAZZEL DAG (met dank aan Ferry Maat)
X RONALD
Aangezien de H.H. columnisten te lui waren om hun columns vol te schrijven, moet(en) ik(wij) deez’ niet gevulde ruimte vullen met mijn(ons) literair gebrabbel. Zoals jullie reeds vermoedden, is deze babbel niet in columns geschreven. Waarom niet, zult gij U afvragen? Ja, zet’s ze kwestjon: in columns or not in kolommen? (H.v.d.M-engels (of). Weet U een goede reden stuur hem dan naar:
W. Shakespeare
pOsTbUs 50½
The Hague.
GEDICHT
door dit nummer heen.
WAAROM
Een blik dagelijks
tussen mij en jou
Een vonk dagelijks
tussen mij en jou
Een gevoel dagelijks
tussen mij en jou
Maar soms denk ik wel
een in het verschiet
Waarom, waarom beantwoord je me mijn liefde niet?
kalimoepatali
kalimoepataliBom
kalimoepatali
kalimoepatalisTom
REG