AD Magazine, 13 januari 2018
Om deze foto’s te kunnen gebruiken, neem contact op met Shody Careman & @careman_fotografie
Rubriek: Gipharts kookeiland
Lekkers van Giphart en meer over de kook
Blue Monday? Bullshit, ooit bedacht door een Engels reisbureau. Ook wij doen er als makke schapen aan mee, constateert Ronald Giphart.
Komende maandag is het wat in de jaarlijkse droevige gang der voorspelbaarheden ‘Blue Monday’ heet, een quasiwetenschappelijke punt op de agenda die geldt als ‘de meest neerslachtige dag van het jaar’. Het zou de dag zijn waarop veel mensen het dieptepunt van hun winterdepressie bereiken. Zwaarder dan maandag wordt het niet, volgens onheilsprofeten.
Wetenschappelijk is Blue Monday reutelende bullshit. Een Engels reisbureau wilde in de winter ooit meer zonreizen verkopen, waarop een foppyscholoog met een fopformule een fopdag bedacht voor een fenomeen dat voor een selectieve groep patiënten wel degelijk bestaat: seizoensafhankelijke depressie of seasonal affective disorder (SAD). Dat laatste heeft niets te maken met een willekeurige maandag in januari, maar mogelijk met een tekort aan zonlicht in de wintermaanden en een ontregelde biologische klok.
Het reisbureau gooide alles op een hoop en stelde dat aanstaande maandag voor iedereen veel negatieve gevoelens zouden samenkomen: onvrede over nu al verbroken goede voornemens, de zomervakantie die verder dan ooit lijkt en de donkere dagen die steeds korter lijken. Kortom, niet treuren, maar een reisje boeken!
Depressie wegvreten
Uiteraard stortten ook andere commerciële bedrijven en de media zich gretig op deze niet bestaande dag. Er viel weer wat te vieren, al was het dan zwaarmoedigheid. En er moest natuurlijk weer van alles worden gekocht! Restaurants ontwikkelden uitgelezen ‘happy meals’ voor mensen die hun depressie met Blue Monday lekker willen wegvreten, en Pizza Hut leverde in Engeland zelfs pizza’s met toppings die gelukshormonen als serotonine, dopamine, oxytocine en endorfine in het bloed zouden verhogen. Helaas jammerlijke nonsens, maar het verkocht, dus who cares?
Ook in ons land doen en deden we er als makke schapen aan mee. Een keten van snelwegrestaurants bracht vorig jaar ‘na uitvoerig onderzoek’ wat ze zelf noemden ‘het meest opbeurende broodje’. Omdat in ons land nu eenmaal van alle evenementen en gebeurtenissen carnaval moet worden gemaakt, verkleedden medewerkers van het tankstation zich als koddige clowns en hingen overal borden met de tekst ‘Happy Blue Monday’. Dat beeld was al genoeg om acuut onder een berg halfverteerde herfstbladeren te willen liggen.
Wat was dan het broodje dat al onze Weltschmerz, onze walmende zelfhaat moest verjagen en weer een glimlach om onze getergde monden toveren? Een Italiaanse bol met oude kaas, ei, tomaat, mayonaise en ijsbergsla. Och arme, als dáár de redding van moet komen…
Opbeurende Italiaanse bol
Voor 4 bollen
Laten we proberen de bollen zelf te bakken. Het is handig als je je broodbakmachine uit je kelder opdiept.
Doe de ingrediënten in de machine (houd zout en gist een beetje bij elkaar vandaan) en druk op de knoppen kneden en rijzen. Je kunt ook met de hand kneden. Laat het deeg dan 20 minuten rijzen. Maak van het gerezen deeg 4 tot 6 grote bollen. Leg deze op bakpapier op een ovenblik. Leg de bollen onder een theedoek en laat ze nog een halfuur doorrijzen. Zet een ovenschaal met water in de voorverwarmde oven en bak de bollen een halfuur op 200 graden.
Als ze nog niet lichtbruin zijn, kun je ze iets langer in de oven laten. Word niet te depressief als het niet lukt. Je kunt de bollen ook bij de bakker halen. Beleg ze met de bovengenoemde ingrediënten of maak er je eigen carnaval van.