Bestsellerschrijver Ronald Giphart over het genot van de cabriolet: dat blijkt meer dan alleen de zon op de bol.
De lente zit weer in de maand en dat betekent dat overal in het land de cabrio’s uit het vet komen. Ik ben geen cabriofiel. maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik er geen bezit en er ook nooit een heb bezeten – of zal bezitten. Als ik er een had, zou ik hier ongetwijfeld ‘Het Woord van Cabrio’ verkondigen en tegen iedereen zeggen hoe geweldig het is om in de warmere maanden van het jaar in zo’n open ruggetje rond te rijden, zoals sommige van mijn vrienden die wel een auto met ontbrekend dak hebben.
Er was een tijd dat alle auto’s een cabriolet waren. Het woord ‘cabriolet’ is voor het eerst in het Nederlands opgetekend in 1824 en stond toen nog voor een ‘licht rijtuig’. Het kwam oorspronkelijk uit het Frans, waar het in 1755 vertaald werd als ‘licht rijtuig met een beweegbare kap’. Het woord ontstond als een afleiding van het werkwoord cabrio/er, waar ons woord ‘kapriolen’ van afkomstig is, oftewel ‘rare bokkensprongen maken’. Cabrio/er komt weer van het Italiaanse woord capriolo, wat weer is afgeleid van de vorm capri(u)olo, oftewel reebok. Deze betekenisrelatie tussen het koetsje en de bok had te maken met het gewicht van die cabriolets: ze waren zo licht dat ze bij het eerste het beste obstakel in de weg omhoog wipten, zoals bokken springen.
In 1929 had het woord cabriolet al de betekenis ‘auto met opvouwbare kap’. Waar, hoe en wanneer het is gebeurd, is mij niet duidelijk, maar op een gegeven moment kwam ‘cabriolet’ in dezelfde betekenissymboliek als ‘seks’, ‘stoer’ en ‘mannelijk’. Er is door velen al geschreven over de relatie tussen auto’s en seks ook door mij.Een auto is niet alleen een vervoermiddel, maar ook wat biologen een cost/y signa/ noemen, een signaal aan de andere sekse dat het met ons genetisch wel snor zit. Vergelijk het met een pauwenveer voor pauwen: een pauw met een idiote energieslurpende verentooi aan zijn kont laat eigenlijk zien dat hij genetisch zo sterk is dat hij zich zijn mooie, maffe veren kan veroorloven. Een mannetjespauw met een veel minder kleurrijke verentooi maakt bij de pauwenvrouwtjes veel minder kans, dus de kindjes van mannetjes met waanzinnige veren hebben zich meer voortgeplant ten koste van de kindjes van mannetjes met laffe aftreksels.
Auto’s voldoen ook aan de costly signal-hypothese, tenminste volgens sommige wetenschappers en evolutionair onderlegden. Misschien is het ook iets dat de bezitters van (dure) auto’s elkaar hebben aangepraat, dat vrouwen een voorliefde hebben voor mannen met een leuke bolide onder hun kont, maar er lijkt wel degelijk academische onderbouwing voor deze bewering. Volgens een recent Britsonderzoek zouden mannen met een dure auto aantrekkelijker zijn voor vrouwen. De wetenschappers lieten vrouwen tussen twintig en 40 jaar foto’s zien van dezelfde mannen met steeds een andere auto: of een zilveren Bentley of een versleten Ford Fiesta. Het ging de vrouwen niet om de man, maar om de auto: allen verkozen zijde man in de chique auto. Dezelfde onderzoeker had ineen eerdere publicatie al aangetoond dat het mannen om het even is welke auto een vrouw bezit: zij vallen voor de vrouwen niet voor haar wagentje.
Er is veel evolutionair onderzoek dat erop duidt dat vrouwen statusgevoeliger zijn dan mannen. Een man met een zekere uitstraling en status heeft een grotere kans op reproductief succes – zoals wetenschappers dat noemen – dan mannen die niet erg in aanzien staan. Het bezitten van een dure auto kan deze status benadrukken. Dat laatste zal wel kloppen. Een mannetje dat rondkart in een Cadillac XLR met een fully retracted aluminum hardtop concealed by a self-storing tonneau cover maakt meer kans op vrouwelijke aandacht – of aandacht van wie dan ook – dan een mannetje dat rondrijdt in een olijfgroene Renault Clio. Of hij die kansen ook weet te verzilveren, ligt natuurlijk geheel aan het mannetje zelf.
Een paar jaar geleden had tv-presentator Alberto Stegeman een item in zijn programma Undercover. Op internet was er een advertentie opgedoken van een autodealer die een poepdure cabrio, een Audi, aanbood in ruil voor seks. Nu is er een hele (legale) bedrijfstak die bepaalde seksuele diensten aanbiedt in ruil voor geld, maar toch besloot Stegeman er werk van te maken. Hij stuurde een vrouwelijke medewerker naar de verkoper om undercover het zaakje eens uit te pluizen. De kijkers werden op hun wenken bediend: de man liet de vrouw de auto bekijken en stelde toen voor om in het geniep, dat is buiten medeweten van zijn collega’s, seks te hebben in andere ruimte. Uiteraard werd hij ontmaskerd. Het geeft aan hoe sterk de seksuele aantrekkingskracht van een cabriolet is,althans in ieder geval vanuit het perspectief van de verkoper.
Een grote Nederlandse autoverzekeraar heeft een paar jaar geleden onderzoek laten doen naar wat het rijden in een cabrio met bestuurders doet. Een van de resultaten was dat het zelfvertrouwen van mensen die in een cabrio rijden significant toeneemt.
42 procent van de mensen voelt zich zekerder. En als het rijden in een dakloze auto ergens goed voor is,dan is het flirten. Bijna de helft van de autorijders zegt meer aanspraak en flirtkansen te hebben als zij in cabrio rondtuffen dan in een normale auto. Dat is op zich niet onlogisch, want het is nu eenmaal veel makkelijker om te lonken naar een gozer ineen open wagen dan in een sedan of coupé.
Overigens blijkt uit Brits onderzoek – in opdracht van een autoonderdelenfabrikant – dat dakloze rijders niet per se vaker seks hebben. In hun auto wel te verstaan. Ongeveer de helft van mensen die aan het onderzoek deelnamen had ooit weleens de lusten in een auto geblust, meestal geparkeerd ergens op een afgelegen locatie. Een zeer klein deel, ongeveer 3 procent, had zelfs seks in een rijdende auto gehad. Ook opvallend was dat met name lieden tussen 35 en 55 jaar zich vaker in hun auto aan elkaar vergrepen dan automobilisten tussen de 18 en 34. Ook opvallend was dat de populairste auto’s om seks te hebben geen cabrio’s waren, misschien omdat deze wat al te weinig beschutting bieden. De populairste auto om de opkomende lentekriebels weg te jeuken, bleek… de Ford Fiesta, gevolgd door de Golf, Corsa, Mini en Clio. Kleine wagentjes dus.
Tot slot nog een opmerkelijk ander resultaat van wetenschappelijk onderzoek: cabriorijders hebben – ondanks het open dak veel minder last van verkoudheid. Geweldig dat dit soort zaken gewoon echt wordt uitgezocht. Misschien dat dit anders is als cabriolisten ook in de winter met hun klep open rijden, maar zo ver ging het onderzoek niet.