Algemeen Dagblad, 29 juni 2019
Zes weken lang werd het culinaire leven in huize Giphart compleet op zijn kop gezet. Vader Ronald, en dus ook vrouw Masha, zoon Lasse en dochter Tip – zoon Broos studeert in Noorwegen – gingen op verzoek van deze krant aan de maaltijdbox. Zes weken lang, driemaal per week, werd er gekookt met ingrediënten uit een doosje (of een verzameling zakken).
Het idee van de maaltijdbox is simpel. Je sluit een abonnement af en krijgt ingrediënten van drie hoofdmaaltijden. Op de site van de maaltijdboxleverancier kun je vooraf zien wat de maaltijden zijn. Soms heb je de keuze uit meerdere maaltijdopties – wil je geen pasta, dan is er een alternatief – soms niet. Vrijwel altijd heb je de keuze tussen vega en niet-vega, Ook kun je aangeven voor hoeveel personen je ingrediënten voor zelf te koken gerechten wilt ontvangen. De recepten krijg je bij de box geleverd.
Het voordeel van het koken uit een maaltijd box is dat de boodschappen voor je gedaan worden. En dat je nog eens op ideeën komt voor nieuwe gerechten. Nooit geweten wat je precies met cannellinibonen, parelgerst of za’atar moet aanvangen in de keuken? Nu krijg je een kant en klaar-recept met alle bijpassende ingrediënten.
Nadeel is natuurlijk wel dat je moet eten wat depot schaft; een externe partij bepaalt wat je eet, hoeveel je eet en hoe het smaakt. Daarnaast betaal je voor zo’n aan huis bezorgde box meer dan als je de ingrediënten los zou inkopen bij de buurtsuper.
Familiebox
Anders dan het gerecht op de foto
Prijs: €57
Inhoud box: Drie papieren zakken. Alles is aanwezig.
Kwaliteit producten: Prima, al zijn de avocado’s erg melig.
Recepten: Goed na te koken.
Originaliteit: Kan beter.
Tv-kok en healthy chef – wat dat ook mag zijn – Mathijs Vrieze begon in 2015 zijn eigen Maaltijdboxen, In 2018 trok hij zich daaruit terug. Zijn bedrijf, inmiddels in handen van Zweedse investeerders, werd overgenomen door Bilder & De Clercq, een voormalige populaire Amsterdamse maaltijdenwinkel. Sinds 2018 levert dit bedrijfalleen nog online, in heel Nederland, onder de noemer Familiebox. Het concept lijkt op dat van Hello Fresh, al kun je bij Familiebox maaltijden uitbreiden met ‘premiumgerechten’ waarvoor je wat extra betaalt.
De maaltijden zitten niet in een box, maar in drie papieren zakken. Omdat die gekoelde producten bevatten, zit op sommige plekken condens in het papier en dat gaat ten koste van de stevigheid. Een scheurende zak geeft niet echt een betrouwbare indruk. Op de ingrediënten valt niet veel aan te merken, al zijn de avocado’s al lang niet meer serveerklaar. De receptkaarten zijn sober en klein. Er Staat alleen op wat er op moet staan, geen aparte foto’s bij de bereidingsstappen bijvoorbeeld.
Dan de gerechten zelf. Onder de indruk van inventiviteit en originaliteit zijn we niet. De biefstuk met gebakken krieltjes en ‘een lekkere salade’ is natuurlijk prima te nassen. Goed dat er bij de omschrijving wordt vermeld dat de salade ‘lekker’ is, want dat vinden we eerlijk gezegd wel meevallen, of het zou lekker simpel moeten zijn.
De rijstbowl met sinaasappelkip is niet echt aangenaam, want de avocado met komkommer is door de melige staat van de avocado’s geen prettige ervaring. Ons zwarte-bonen/rijstmengsel oogt niet zoals op de foto, in onze versie zitten veel meer bonen. Daardoor moeten ook onze speekselklieren overuren draaien. Dir gerecht staat voor het binnenkrijgen van voedingstoffen, calorieën en energie, maar je hoopt op net iets meer.
Gelukkig zijn er de Libanese wraps met falafel en bietenhummus. Een makkelijke schotel die zonder problemen valt te bereiden met de kant-en-klare hummus en de falafel. Een goed gekozen kruidenmengsel geeft dit gerecht – hoewel geen culinair hoogstandje – toch iets bijzonders.
Conclusie: De gerechten van Familiebox vallen een beetje tegen. De wil is er, maar de uitvoering kan beter en de gerechten kunnen veel spannender.
Beoordeling: 7-
Hello Fresh
Mooie bereidingskaarten
Prijs: €51,95
Inhoud box: In papieren zakken, alles is aanwezig.
Kwaliteit producten: Prima, alleen de knoflook was echt oud.
Recepten: Uitstekend.
Originaliteit: Best verrassend
Het van oorsprong Duitse Hello Fresh begon in 2011 met het leveren van maaltijdboxen aan slechts tien klanten, als een van de eerste bedrijven in deze sector. Daarna ging het als een speer. Al in 2012 werden filialen geopend in Nederland, Amerika en Australië. Inmiddels zijn er wereldwijd twee miljoen klanten, die jaarlijks dik vijftig miljoen maaltijden bestellen.
De producten van Hello Fresh komen in een kattonnen doos die is gevuld met drie slappe papieren zakken. Het geheel oogt fris en duidelijk. Bijgeleverd zijn drie bereidingskaarten, die zich onderscheiden in een heldere vormgeving. De ingrediënten staan met fotootjes aangegeven en aan de hand van zes stappen worden we door de bereiding geloodst. Je hoeft geen superkok te zijn om deze schotels na te koken. Net als bij andere maaltijdboxen zijn ‘voorraadkastingrediënten’ als olijfolie, groentebouillon, witte wijnazijn, suiker, peper, zout en roomboter niet meegeleverd.
We beginnen met een Spaanse rijstschotel met garnalen. De uitleg is prima, al hebben we wat onduidelijkheid over de hoeveelheid vocht. Anderhalf liter voor vier personen klinkt wat veel, maar het pakt goed uit. In het gerecht gaan volgens recept twee grote penen, dat vinden we wat aan de penige kant. Op eigen initiatieflaten we een deel van de penen zitten. Het gerecht scoort een 7 met een 9 voor gebruiksgemak.
Ook het tweede gerecht is uitstekend: orzo met minitomaten uit de oven, met courgette, gruyère en citroen. Orzo is Italiaans voor gerst, maar bestaat uit griesmeel van harde tarwe. Wederom is de uitleg prima en iedereen in ons gezin is enthousiast. De orzo is zacht en romig en de groenten zijn hoog op smaak. Een 9 en een 9.
Tot slot eten we kipspiesen met geurige kokosrijst, klaargemaakt door dochter Tip (19), die af en toe kookt (te weinig, maar daar hebben we het nu niet over). Halverwege het kookproces besluit ze de citroengrasstengels uit het kipgehakt te halen, want die dreigen te verbranden. Verder is ze te spreken over de spiesen, en wij ook, want ze zijn mooi op smaak. Mijn dochter wil het gerecht nog wel eens eten, en dat is een compliment voor een tiener.
Conclusie: Hello Fresh weet hoe een goede, lekkere, eenvoudige maaltijd moet worden voorgeschoteld. De producten zijn uitstekend en smaken prima. Er valt vrij weinig aan te merken.
Beoordeling: 8+
Marley Spoon
De kip is gevolgen!
Prijs: €62,95.
Inhoud box: Kartonnen doos met papieren zakken. De kip ontbreekt, wel twee extra komkommers.
Kwaliteit producten: Prima.
Recepten: Achtereenvolgens prima, mwah en niet aangenaam.
Originaliteit: Kan veel beter
Marley Spoon is in Duitsland gevestigd en had in 2018 110.000 afnemers in zes landen. In Amerika werkt het bedrijf samen met kookkoningin Martha Stewart. Aanvankelijk richtte men zich op jonge stellen en zogeheten empty nesters, gezinnen waarin de kinderen net het huis uit zijn, maar deze ondernemer ontdekte dat de markt voor gezinnen veel groter was.
De doos van Marley Spoon ziet er prachtig uit, net als de verpakkingen van losse ingrediënten en de bijgeleverde kookkaarten. Aan alles is te zien dat daar veel aandacht aan is besteed. Helaas is er minder tijd uitgetrokken voor de inhoud van de zakken. Het begint al met het eerste gerecht: gebakken Provençaalse kip. Daarvoor ontbreekt de kipfilet voor drie tot vier personen. Fotograaf Erik en ik keren alle zakken en de doos binnenstebuiten, maar de kip is gevlogen. Wel vinden we in een van de zakken twee komkommers die niet in de receptuur staan. Provençaalse komkommer, dat klinkt als een minder aantrekkelijk alternatief.
Gelukkig hebben we zelf nog kippendijen in huis (altijd lekkerder dan kipfilet) en dus kunnen we het gerecht alsnog bereiden. Het resultaat: mwah. De marinade van kip met ‘Provence-kräuter’ heeft de kip niet opgetild en de salade met Griekse feta voelt niet Provençaals.
Ook geen hoogvliegers zijn de Mexicaanse frieten met maïs, cheddar en bosuitjes. Het gaat om een ovengerecht en daarom is er geen sprake van frieten, maar van smeuïge, verwarmde aardappelen. De Mexican Chipotie kruidenmix in combinatie met de aardappelen en de groene paprika vinden we niet goed werken. Benieuwd wat een gemiddeld Mexicaans gezin van dit fantasiegerecht zou vinden. Het gerecht ‘sticky varkensvlees met Koreaanse rijst en wortelslaw’, een variant op de Koreaanse klassieker Bibimbap, is daarentegen uitstekend. Het zoet, zout, zuur en bitter in dit gerecht is, zoals foodies zeggen, mooi in balans. We kiezen ervoor om maar één wortel erin te stoppen in plaats van twee, maar verder geen commentaar.
Conclusie: Jammer van die ontbrekende kip en die twee verdwaalde komkommers, maar in het eindoordeel hebben die toch niet echt gescheeld. Het lijkt alsof bij Marley Spoon de uiterlijke vormgeving belangrijker is dan de inhoud.
Beoordeling 6+