Meisje van de slijterij

By hans, 1 juni 2014

Voorwoord [Ronald Giphart]

Vorig jaar ontdekte ik op Twitter iemand die zich @Slijterijmeisje noemde. Het was geen hogere wiskunde om uit te vogelen dat daar een slijtster achter schuilging, als dat tenminste de vrouwelijke vorm van slijter is, met een winkel in Breskens, een eigen site en een blog.

Nu zat mijn huwelijk in een fase die door mijn echtgenote en mij ‘de grote wijntwisten’ is genoemd. Mijn vrouw hield, en houdt in extreme mate van de frisse sauvignon blanc-druif, vaak gecombineerd met vettig hout. Ik ben daarentegen meer van de wat hoerige chardonnay, maar dan vaak zonder al te veel opdringerig hout.

Lang zijn wij op zoek geweest naar de ideale wijn om samen te drinken. Een avond in een restaurant liep altijd uit op een veldslag om de wijnkaart. Loire (sauvignon blanc) met zijn verschillende gradaties kattenpis versus bourgogne (chardonnay) met zijn liters karakterloze zaagseljus. Chablis (mineraalachtig) versus cóte de beaune (boterig). Nieuwe-wereldwijn (innovatief, maffe gisten) versus oude-wereld (terroir, traditie). Kurk versus schroefdop.

‘Doe mij eens een doosje bijzondere witte,’ twitterde ik @Slijterijmeisje op goed geluk, omdat mijn vrouwen ik wel wat huwelijkscounseling van een deskundige konden gebruiken. Retailtherapie. Een dag later bezorgde de postbode een vrolijke doos met daarin drie flessen hout voor mijn vrouw en drie flessen houtarm voor mij. Het was een openbaring.

Bij die eerste lichting, want er volgden nog vele meisjesdozen, zat een wijn die we tot op de dag van vandaag koesteren: Alexanderfontein 2008 uit het Zuid-Afrikaanse Darling. Een maf genoeg houtvrije sauvignon blanc, die inmiddels tot een van onze lievelingswijnen behoort.

En passant was ik onder de indruk geraakt van het bedrijf van @Slijterijmeisje, die in het echte leven Petra de Boevere bleek te heten. Voor een consument, als ik mezelf daar even toe mag rekenen, is haar werkwijze even eenvoudig als aangenaam. Wijn is een plezierartikel en de aanschaf ervan onderdeel van de lol.

Tot ik bij Petra kocht, struinde ik uitsluitend rond in real-life-slijterijen, met die heerlijk doffe geur van gebottelde verlangens. Dankzij @Slijterijmeisje kwam ik erachter dat haar manier van acquisitie en verkoop óók amusant en verrassend kan zijn.

Het is mooi dat zij nieuwe technieken en mogelijkheden van internet onderzoekt en gebruikt. Dit lijkt me een verrijking. Een tijd terug vertelde ze me dat ze gevraagd was om een boek te schrijven over haar digitale avonturen. Zoals Petra mijn vrouw en mij geholpen heeft met onze zoektocht door het wijnlandschap, zo is het mij een eer deze aanbevelende woorden te mogen schrijven.

En omdat ik weet dat Petra houdt van innovatieve manieren waarop klant en handelaar communiceren, wil ik tot slot graag van de gelegenheid gebruikmaken door een in een voorwoord volgens mij nog niet eerder geopperde vraag te stellen: @Slijterijmeisje, zou ik bij dezen nog een doosje Alexanderfontein 2008 kunnen bestellen?

Eind.

Durf te delen en ervaar de kracht van social media voor jezelf en je bedrijf.

Bijna elk bedrijf zit tegenwoordig op internet. Soms alleen met een website, soms ook door social media in te zetten. Maar online opereren vereist een andere strategie dan de marketing zoals die tot nu toe werd toegepast. Bij social media gaat het om relaties in plaats van transacties, om te durven delen zonder daar direct iets voor terug te verlangen. Maar als die transacties uiteindelijk toch plaatsvinden, blijken deze veel waardevoller te zijn dan voorheen. Er is namelijk een band met het bedrijf, het product en de mens erachter ontstaan.

Door gebruik te maken van haar digitale netwerk zet Petra de Boevere regelmatig nieuwe producten in de markt. Zo ontwikkelde ze onlangs de nu al beruchte Zeeuwierjenever. De positionering, naam en vormgeving ontstonden door hierover te overleggen met haar mede-Twitteraars, die het product vervolgens massaal gingen bestellen. Regelmatig rijden mensen honderden kilometers heen en terug om de slijterij nu eens in het echt te bezoeken.

In Meisje van de Slijterij deelt Petra de Boevere wat ze de afgelopen tien jaar op internet heeft gedaan. Wat ze ervan leerde, hoe het haar inspireerde en wat online netwerken haar en haar bedrijf heeft gebracht. Maar ook welke fouten ze maakte en welke hobbels ze moest nemen om te komen waar ze nu is. Ze legt uit hoe de op het eerste oog wirwar aan social media werkt en hoe je die voor jezelf en je bedrijf in kunt zetten.

Titel: Meisje van de Slijterij

Schrijfster: Petra de Boevere

Voorwoord van: Ronald Giphart

URLwww.meisjevandeslijterij.nl

Mozaiek omslagfoto: Bas Turk, Mymoza, Haarlem

Foto omslag: Remco Bron

Avatar omslagfoto: Bas Jobsen

Omslag ontwerp: Pinta Grafische Producties

ISBN: 9789022997437

NUR: 802

Pagina’s: 184

Pagina’s voorwoord Ronald Giphart: 9-11

Druk: 1ste

Jaar: 2010

Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers

Afmetingen: 8 x 223 x 151 mm

Gewicht: 380 gram

Type: Hardcover met stofomslag